viernes, 14 de noviembre de 2008

Barack Obama: agregar com a amic

Ser el president dels Estats Units. Obama s’ha fet amb la presidència nord-americana a través d’una molt bona campanya publicitària: un vídeo promocional molt treballat que converteix els seus discursos en una cançó, eslògans memorables al estil de Kennedy, una imatge humil… i amics al Facebook. Ràpid van anar els dos candidats (Obama i McCain) a utilitzar aquestes xarxes socials per fer candidatura i arribar al major nombre possible de votants. A la primera setmana de setembre, Obama guanyava amb molt avantatge a candidat republicà: tenia 2.037.315 amics enfront dels 564.954 amics de McCain. Per la seva banda, Obama tenia 774.503 visites al MySpace, per només 198.063 de McCain.

Això demostra una clara expansió de les campanyes electorals. Si en aquestes, els dos candidats han fet un gran ús dels spots publicitaris, la xarxa no ha tingut menys protagonisme. Es podria dir que aquestes eleccions han fet història, però no només perquè ha guanyat un president de raça negra, sinó també per ésser pioneres a l’utilització de xarxes socials i eines digitals per arribar al públic votant.

Als darrers dies abans de les eleccions, Obama tenia ja més de tres milions d’amics a Facebook. Segons ell mateix, “si ets un polític compromès, has d’intentar arribar amb la teva ideologia a quanta mes gent millor”, cosa que permet Facebook, per exemple.

Això ens porta a qüestionar quina importància tindran altres eines socials com la web 2.0 a la futura comunicació política. S’acabaran les campanyes televisives? Deixarem de veure els famosos debats polítics cara a cara dels candidats? Si més no, penso que aviat podríem veure tot això a través de la pantalla d’ordinador, amb Youtube, per exemple.

No hay comentarios: